חפש  
משאבי למידה
חברי החדר
יאן שלידניאל בראל אייל אוריאליRicardo Gilead Baibich
Ido LapidotLior DoronYacov MalinovichProf. Miriam Erez - KCI Chair
רונית אביבProf. Shlomo MaitalRoniLד"ר עמית גופר
יונתן פנטנוביץיריב בשיהוידע (יויו) מנדלDani Harari SVP Global Strategy
פרופ' שיזף רפאליד"ר שלמה מרקלnir lampert
דניאל ברנבאוםyanivcoנחום איצקוביץרויטל הנדלר
Eli Itinאבי חסון המדען הראשי במשרד הכלכלה יוסי אקרמןעמרי זיו
רועי חרמוניד"ר איה סופרסער יוסקוביץ'דין פאר
Ted Talksפרופ' אמיר עמדיניסן אלימלךדגן אשל
ד"ר עדי איילד"ר הילה ליפשיץ-אסףאורי בן פורתאורי אפק
רונן וינרחיים רוסומורן לזרritak
 
>
סיכומי הרצאות מהמפגשים
   
 
מרים ארז- חדשנות באמצעות Co-opetition
18/05/2011Prof. Miriam Erez - KCI Chair0

פרופסור מרים ארז מחזיקת הקתדרה לניהול וכלכלה, בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון, וכן המקימה וראש מרכז הידע לחדשנות בטכניון. פרופסור ארז קיבלה בשנת 2005 את פרס ישראל למדעי הניהול, ובשנת 2002 פרס של האגודה הבינ"ל לפסיכולוגיה יישומית. חוקרת את תהליך החדשנות בארגונים ומיישמת את הידע המחקרי בקידום החדשנות במפעלים. בין תפקידה האחרים היא מכהנת כיו"ר המועצה הלאומית לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה, כחברה בדירקטוריון של החברה הכלכלית חיפה ובדירקטוריון של חממת הי-סנטר בחיפה.

פרופ' ארז פתחה את המצגת באזכור של כתבה מהאקונומיסט: Still full of ideas, but not making jobsהבעיה המוצגת במאמר היא לא ביצירת חדשנות בארה"ב אלא בעובדה כי מעטים נהנים מפירותיה, והיא לא מובילה לגידול במשרות בסקטור היצרני. כל זאת מסיבות שונות-

  1. חדשנות הנובעת מתחרות: חברות המתחרות ביניהן הן בעלות עניין באותם המשאבים- שוק, כוח אדם, חומרי גלם. במשחק הזה הרבה חברות לא זוכות ונותרות מאחור ללא המשאבים הנחוצים לגידול ולחדשנות.
  2. תחרות על התועלות: בעקבות שיקולי תועלות כספיים חברות רבות מעבירות את הייצור לחו"ל, כאשר חלקן אף מעבירות לחו"ל את כל השלבים בשרשרת הערך לאחר שלב המו"פ. זאת במקום לפרק את השלבים השונים בשרשרת הערך ולהוציא למיקור חוץ רק את מה שבאמת הכרחי.

ההנחה הרווחת בשוק עד כה, שהושפעה רבות מתורתו של דארווין, הייתה כי חדשנות אמיתית ופורצת דרך נוצרת כמעט רק מתוך תחרות, ותחרות היא אשר מניעה חברות לחתור ולחדש עוד ועוד. כיום בעקבות מחקרים שונים והעמקה של ידע בתחום, ישנה גישה ההולכת וגדלה הנעה מהתפיסה הרואה את התחרות כ"אם כל חדשנות" לתפיסה הרואה את שיתוף הפעולה כ"אב כל חדשנות".

כיצד, אם כן, ניתן לשתף פעולה? שת"פ יכול להתרחש במספר מישורים:

  1. שת"פ בין חברות הקיימות כל אחת בנישה אחרת- שילוב משאבים להעצמת המו"פ של כל חברה בנישה שלה. הבעיה המרכזית עליה יש להתגבר זה הפחד וחוסר אמון מצד החברות המוביל לקושי להיחשף ולשתף.
  2. שת"פ בין מתחרות ישירות להגדלת המשאבים: לכך יש שני היבטים: היבט בעייתי- קרטליזציה על מחירים לצרכנים ועל משכורות לעובדים (למשל בתחום הסלולר), והיבט חיובי- הפניית לקוחות עודפים למתחרים (למשל בבתי מלון), ואז אין אבדן של לקוחות. בהיבט זה ישנו המחקר של חוקר בשם סיאלדיני המראה כי אנשים זוכרים כאשר עושים להם מחווה וכאשר נוצרת ההזדמנות הם מחזירים טובה תחת טובה. על בסיס תוצאות מחקר זה, עזרה למתחרה מוכיחה עצמה כמשתלמת.
  3. שת"פ בין שתי חברות מתחרות כנגד חברה שלישית: לדוגמא, שת"פ בין חברות לוקאליות כנגד ענקים גלובליים המנסים לחדור לשוק המקומי. גם במקרה זה, התגברות על הפחד ועל הקושי לתת אמון, יכולים להתברר ככדאיים מאוד לחברות משתפות הפעולה.

לשיתוף פעולה יש היבטים פסיכולוגיים משמעותיים- שיתוף פעולה לא יכול להתרחש ללא בנייה של אמון בסיסי בין החברות. אמון בסיסי יכול להבנות על בסיס גורמים שונים כגון מטרות משותפות (למשל מניעה גל חברה גלובלית להשתלט על השוק המקומי), זהות משותפת, קשר רגשי וקרבת דם. על בסיס זה ניתן לראות מדוע נטוורקינג של מנכ"לי חברות הוא נושא חשוב כל-כך. שת"פ בין שתי חברות שהמנכ"לים שלהן מכירים טוב האחד/ת את השני/ה יבנה בצורה מהירה יותר ועל בסיס איתן יותר.

ישנם סוגים שונים של שיתופי פעולה בשוק (פירוט במצגת).

לסיום- לשיתופי פעולה בשוק הפוטנציאל להגדלת הערך עבור הכלל.




 
 
 
מרכז הידע לחדשנות 
בניין בלומפילד חדר 319  | הפקולטה להנדסת תעשיה וניהול | הטכניון, חיפה
04-8293397 | innovation@technion.ac.il | 04-8294399
© 2014, כל הזכויות שמורות למרכז הידע לחדשנות.  תנאי שימוש הצהרת נגישות